Saturday, 31 December 2011

new entry...

assalammualaikum...

Alhamdulillah segala puji bagi Allah Tuhan seru sekalian alam diatas semua anugerahNya, dan kurniaanNya yang tidak terhingga. 

lama dah tak menulis ni...tak taw nak mula mcm mana dah...ok2...mula-mula sekali nak cakap "Selamt Tahun Baru"...takde niat nak sambut pun tahun baru...just ucapan shj...Sbb kita sbg umat Islam dah pun berada dalam tahun baru sekarang...oklah...sekarang kita dah ad dlm tahun 2012....maknanya sgl perkara yang berlaku tahun lepas iaitu 2011 dah menjadi kenangan....dan pastinya dalam kenangan itu ada yang manis ada yang pahit.....mcm sy sendiri tahun 2011 menjadikan sy lebih matang dan lebih paham dalam menempuhi kehidupan.....pemergian insan tersayang memang menyedihkan tetapi ini yang harus ditempuhi....apabila sesuatu pemergian berlaku sebenarnya membuatkan kita lebih menghargai insan2 yang ada disekeliling kita selama ini....dan membuatkan kita lebih dekat dgn pencipta kita sbnrnya....ingatlah semua benda y berlaku ada hikmahnya....

ok tak nak citer sedih2 dah....2011 pun byak kenangn manis y best2 ape....nak citer pun tak abis...takpelah, ada masa nanti kiter citer ag......al-maklumlah ni tgh skip dr study....esok exm...takpe2 sekejap jer nih...

apapun berdoalah semoga setiap hari kita menjadi insan yang lebih baik dari semalam.....sama ada dr segi pergaulan kita, ibadah kita, pelajaran,sikap kita dan len2 ag....sbb kita mesti kena ada target untuk menjadi seorang yang lebih baik....

tak leh nak tulih lama2 coz esok ada exam....hakhakhak....sempat ag nih, tu yang kelam kabut tulih nih....this is my first entry in 2012...setelah sekian lamanya tak pernah nak update blog nih....hahaha.....

lastly jadikan esok sebagai permulaan untuk jadi lebih baik.....harap maaf, sy rs entry nih mcm tak tersusun ckit....takpelah...tgh rushing nie....

semoga apa yang kita semua telah lakukan tahun lepas menjadi mendapat keberkatan daripada Allah....Amin.

Friday, 27 May 2011

malam ni keseorangan....

assalamualaikum
rini...ak bangun lmbat ag mcm bese...teruk3

pastu g jitra ngan azah ...balek dr jitra...ayah azah datang jemput dye balik kelantan....huuuuu ak tgl kat bilik sensorang mlm ni...jiran kiri kanan sumer da balek....

sem depan InsyaAllah jumpe ag sumer kwn2 yang sgt baik kat cni...

cdey ase...tgl sensorang.......emmmm..nak citer ap ek?..nak citer psl kawan la...

pada ak kawan adalah insan sgt istimewa...zaman membesar ak semuanya dikelilingi kawan2..

masa ak tadika kawan ak suke main buaian dan papan jongket2...dimana ak jadi tukang menghayun buaian dan tukang thn kaki ketika men papan jongket....ak syg mereka

masa ak skolah rendah ak naik dan tumpang basikal mereka...makan nasi lemak makcik kantin bwh pokok dekat padang sekolah,depan longkang....hehe..ak sayang mereka...




masa ak sekolah menengah dok asrama...ikatan kawan kami sume dah mcm adek beradik....sme2 nakal...sme2 nangis...sma2 risau antr satu sm len...ad makanan mkn sm2...ape brg pinjam meminjam...salah phm pon gaduh sekejap jer...ak sayang mereka...

masa kerja sementara ak da keluar dari dunia persekolahan...ak berhati2 berkwn...Alhamdulillah masih dipertemukan Allah dgn kawan y baik..y anggap ak mcm adek...sme berkongsi pndpt dan cerita.....Ak sayang mereka

masa kat u ni...Alhamdulillah masih dpertemukan Allah dgn kawan y baik2...

kesimpulanny semua owg y ak kawan sumer sgt baik...merekalah kwn bergelak ketawa..kawan bercerita,kawan y memahami,y beri sokongan....harap ikatan ini kekal  ilal akhirat....Amin......


Tuesday, 24 May 2011

no matter what...

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani...

Assalammualaikum..w.b.t..

video
tengok video ni ngan hati,nilailah ia dgn penuh kebijaksanaan.......

terima kasih puan..!!!

Asalammualaikumwbt...


Kepada semua pelajar perempuan muslim yang sangat saya kasihi,
seperti yang saya janjikan, akan memberi message terakhir saya kepada kamu untuk sem ini. Mengambil tannggungjawab sebagai seorang guru saya mengambil peluang ini untuk memberi peringatan dan pesanan kepada kamu semua tentang perkara yang paling asas bagi seorang muslim iaitu " menutup aurat".
Menutup aurat adalah WAJIB dan yang paling asas bagi "orang Melayu" adalah memakai tudung. Sedangkan menurut Islam menutup aurat adalah keseluruhan anggota badan "kecuali muka & tapak tangan".
Justeru di sini, setiap kali masuk ke kelas, saya memerhatikan kamu seorang demi seorang, dan kali pertama saya masuk kelas pada 17 Januari 2011 saya sudah dapat melihat ada di antara kamu yang terlalai & tidak mungkin kamu terlupa kerana asas bagi orang muslim yang berakal ialah menutup aurat.
Dan saya berpesan-pesan dengan kebenaran bahawa, tidak ada gunanya sebarang kebajikan atau kebaikan atau perjuangan (termasuk belajar) sekiranya kamu terang-terangan BERANI melawan/melanggar hukum Tuhan. Tolonglah berfikir. Siapa kamu & untuk apa kamu datang dan kepada siapa kamu akan kembali.
Bagaimana hendak mencari ketengan & redha Tuhan sedangkan dengan angkuh dan sombong kamu berani melawan HUKUM Tuhan. Untuk apa? Apa yang dicari sebenarnya?
Kamu berusaha bersungguh untuk masuk ke kelas sebelum pada jam 8.10 am dan sekiranya terlewat kamu bersusah payah memohon maaf kepada saya dan memberi pelbagai alasan. Membuat tugasan seperti yang disyaratkan & memberi surat pelepasan sekiranya tidak dapat hadir ke kelas. Kenapa? Kenapa?. Siapa saya? Saya juga seperti kamu hanya diciptakan & akan dikembalikan. Kenapa kamu harus takut kepada saya sedangkan saya juga hanya meminta daripada "Dia". Tetapi...
Tetapi kamu langsung tidak pernah takut kepada Tuhan sekiranya kamu tidak menutup aurat. Langsung tidak pernah, sedangkan kamu sendiri sudah sedia maklum apakah hukumnya bagai orang yang tidak menutup aurat. Azabnya amat pedih. Ingatlah. Tutuplah aurat kerana kamu semua telah pun mecapai akal baligh. Ganjaran Allah kepada hamba yang menurut perintahnya amat besar Rahmatnya, sedangkan ganjaran daripada saya hanya sekadar grade A B C yang masih tidak menjamin kerjaya & kehidupan kamu pada masa hadapan.
Pelajar yang dikasihi,
Saya persoalan mudah saya, apa gunanya kamu solat jika tidak menutup aurat. Bagi yang mewarna rambut, bagaimana wudhuk yang kamu ambil? Apa gunanya kamu berpuasa, jika kamu tidak menutup auarat. Apa gunanya nikmat kesihatan dan kecerdikan yang diberikan kamu kamu sekiranya asas Islam itu sendiri kamu tidak mahu mengikutnya.
Janganlah kamu sesekali berani melawan hukum Tuhan. Takutlah pada Tuhan yang boleh memberi dan mengubah segalanya-galanya hanya dalam sekelip mata, tanpa kamu jangka, tanpa kamu duga.
Untuk Pesanan Terakhir Semester ini, sesudah kamu membaca pesanan ini ingatlah satu perkara Tuhan amat menyukai hamba yang selalu memohon dan meminta-minta. Sebanyak manapun permintaan kamu & sebesarmanapun dosanya yang ada, Dia tidak pernah tidak mendengarnya dan amat mengasihi hamba-hambanya...  
Saya mohon & merayu pada kamu, tutuplah aurat dengan sempurna dan percayalah kamu akan rasai sesuatu yang berbeza selepas melakukannya. Saya terlalu mengasihi kamu semua, maka dari hati saya ini...terbitlah pesanan ini kerana peluang saya untuk bertemu dengan kamu dan peluang kamu untuk bertemu dengan saya, mungkin ada dan mungkin tiada lagi...
Wasalam.

copy paste from my beloved Lecturer of prinsip ekonomi.


Sunday, 22 May 2011

jangan jual ikan....INGAT!!!!!!----selfish-----




*** KISAH PERANGKAP TIKUS*** (RENUNGAN)

Assalamu'alaikum warrahmatullahi wabarakatuh

Seekor tikus mengintip di balik celah di tembok untuk mengamati sang petani dan istrinya, saat membuka sebuah bungkusan. Ada mainan fikirnya. Tapi dia terkejut sekali, ternyata bungkusan itu berisi perangkap tikus. Lari kembali ke ladang pertanian itu, tikus itu menjerit memberi peringatan, “Awas ada perangkap tikus di dalam rumah, hati-hati ada perangkap tikus di dalam rumah!”




Sang ayam dengan tenang berkokok dan sambil tetap mencakar tanah, mengangkat kepalanya dan berkata. ‘Ya, maafkan aku Pak Tikus. Aku tahu memang ini masalah besar bagi kamu, tapi buat aku secara pribadi tidak ada masalah. Jadi jangan buat aku sakit kepala lah.”

Tikus berbalik dan pergi menuju sang kambing. Katanya, “Ada perangkap tikus di dalam rumah, sebuah perangkap tikus di dalam rumah!”




‘ia? aku simpati dengan kabar ini.” Si kambing cuba menenangkan dengan penuh simpati. “Tetapi tidak ada sesuatu pun yang bisa kulakukan kecuali berdo’a. Yakinlah, kamu senantiasa ada dalam do’a-do’aku!”

Tikus kemudian berbelok menuju si sapi.‘Oh! Sebuah perangkap tikus?” jadi saya dalam bahaya besar ya?” kata sapi sambil ketawa, berteleran air liur.





Jadi tikus itu kembalilah ke rumah dengan kepala tertunduk dan merasa begitu patah hati, kesal dan sedih, terpaksa menghadapi perangkap tikus itu sendirian. Ia merasa sungguh-sungguh sendiri.

Malam tiba, dan terdengar suara bergema di seluruh rumah, seperti bunyi perangkap tikus yang berjaya menagkap mangsa. Istri petani berlari melihat apa saja yang terperangkap. Di dalam kegelapan itu dia tak bisa melihat bahwa yang terjebak itu adalah seekor ular berbisa. Ular itu sempat mematok tangan istri petani itu. Petani itu bergegas membawanya ke rumah sakit.

Si istri kembali ke rumah dengan tubuh mungil, demam. Dan sudah menjadi kebiasaan di keluarga petani, setiap orang sakit demam, ubat pertama adalah memberikan sup ayam segar yang hangat. Petani itupun mengasah pisaunya, dan pergi ke kandang, ,mencari ayamnya untuk jadi menu utama supnya.

Tapi, bisa itu sungguh tajam, si istri tak kunjung sembuh. Banyak tetangga yang datang memenuhi ke rumahnya. Iapun harus menyiapkan makanan, dan terpaksa kambing di kandang itu dijadikan gulai. Tapi itu tidak cukup, bisa itu tak dapat dirawat. Si istri mati, dan berpuluh orang datang untuk mengurus pemakaman, juga kenduri arwah. Tak ada cara lain, sapi di kandang itupun dijadikan santapan untuk puluhan rakyat dan tetamu

Shabat,....... apabila kita mendengar ada seseorang yang menghadapi masalah dan kita fikir masalah itu tidak ada kaitannya dengan kita sadarilah bahwa kita tidak hidup sendiri, ingatlah hikmah kisah di atas.

Sikap mementingkan diri sendiri dan mengacuhkan masalah orang lain yang memerlukan pertolongan kita ternyata lebih banyak mudharatnya daripada manfaatnya.

Wassalamu'alaikum warrahmatullahi wabarakatuh 
(disalin dari buku : Kisah Kisah Renungan dan Motivasi)





Friday, 13 May 2011

hayati dan fahami.....


Apapun yang terjadi
Berjalanlah tanpa henti
Air mata tertahan
Waktu untuk dijatuhkan
Nanti kita kan tahu
Betapa bijaknya hidup
Sepahit apapun ini
Pelajaran yang berarti
Semoga kepergianmu
Tak akan merubah apapun
Semoga mampu kulawan
Kesepianku…
Nanti kita kan tahu
Betapa bijaknya hidup
Sepahit apapun ini
Pelajaran yang berarti
Semoga kepergianmu
Tak akan merubah apapun
Semoga mampu kulawan
Kesepianku…
Semoga kepergianmu
Tak akan merubah apapun
Semoga mampu kulawan
Kesepianku…
Semoga kepergianmu
Tak akan…
Semoga mampu kulawan
Kesepianku…
Apapun yang terjadi
Berjalanlah tanpa henti..
-orang2 di sekelilingku yang ak sayangi,y pernah ak kenali,ak sgt merindui mereka semua...walaupun ada yang tidak ak kenali dgn rapat..tetapi sebenarny apabila mndgr berita mengejutkan tentang permergian insan2 ini cukup untuk membuatkan ak tersentak seketika dan rasa sedih terus menyelubungi diri..sekaligus mengingatkan ak bhw kuasa DIA mengatasi segala-galanya,DIA tahu apa y terbaik utk hambaNya....-AL-FATIHAH untuk mereka, semoga mereka dan semua muslimin dan muslimat y telah kembali ke Rahmatullah ditempatkan di kalangan owg2 y beriman..Amin-
jadikanlah kami semua hamba2 yang selalu ingat akanmu Ya Allah.....Amin


exammmmmmmmmmmm!!!!!!!!!!!!

assalamualaikum....hai3....
lme x post something kat my story ni.......lme xtulis selame ni buknny bermakna ending story k.....cume skunk ni tgh exammmm....tu y tak sempat tuh sebab xd ms..(padahal tgk movie buknny studi)...hehehe...kat cni ari ni nak story pasal kisah ak study la.......
mula2 ak start bukak buku....






















buku lak tu dah la byk y nak kena bc...mana takny studi last min...ish3 teruk betoi ak sem ni...



bila da last2 min bc buku ni..mulalah kepala pun da penin2...tak phm ap y dbc,ngantuk,....dan bila dah mcm ni     aksi seterusny adlah seperti y tertera di kaca tv anda skunk ni la.....hehhhheee






tak pun y lagi bez...klu dah nmny pun studi dlm bilik ap guna ad katil klu ttak dimanfaatkn dak?




hahahahahhahah...memeng ak budak tak leh diharap....walaupun ketika exm around de corner,ak tak taw npe mls ngat.....exam ak kena hadapi gak...study ke x study ke....





tapi jauh disudut ati ak...even ak tak study ak stilll berharap ak leh dapat 3 pointer keats..even ak taw ak takkan mendapatny...pelik kn?kenapa kita sentiasa mgharap y terbaik sedangkn kita still tak nak berubah...itu ak pun tak taw...kenapa agakny ek?kalaulah ad keajaiban y berlaku sms d dlm dwn exam.......pepun ak harap ak masih tak terlambat nak berubah sebab my target is nak dapat keputusan yang cemerlang dan berharap ak akn dapat konvo dgn 1st class degree...itu impian ak..impian mak ayah ak....

ak harap ak dan sumer kengkawan ku y tersyang dapat konvo dgn 1st degree...becoz we know tak terlmbt lagi utk kami berubah.....Perkenankanlah Ya Allah...




Wednesday, 27 April 2011

cube,try.test,tengok...hehehe

Assalamualaikum...
Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah dan Penyayang....

this is my first time,..i jus want to try this and look how i can create a blog...sebab sy psal komp ni xbrape pandai sgt...
tp i'm really2 like menulis...even my tulisan xbrape nak bez..tp xkira nak tulis gak...(>""<)...

wasalam...