Friday 16 May 2014

to do good deeds is an opportunity

assalammualaikum w.b.t

hari ni aku nak story something yang boleh kita jadikan panduan...selalunya aku asyik bercerita benda yang tak menjana minda kan...ari ni aku nak citer pasal benda yang bagi faedah pulak...

sem ni aku ada satu kelas marketing yang aku suka pergi...bukanlah kelas2 lain tu aku tak suka pergi..sukaa...cuma kelas ni lain sikit...bessttt...(service marketing)...aku suka pergi kelas service marketing sebab sir yang ngajar kitorang ni sangattt baikk...dia selalu nasihat kitorang macam ayah nasihat anak dia...dia jugak selalu buat kelakar...kelas dia setiap hari rabu ngan ahad..kalau aku pergi kelas dia..tak pernahh aku pergi tak gelak...setiap kali pergi kelas dia mesti aku akan gelak....sebab dia suka buat lawak...apa je cerita yang dia bagitau kitorang mesti kelakar... aku pulak memang suka gelak2 ni...memang syokkk la...

sir ni bukan setakat cerita2 kosong je dengan kitorang, kebanyakkannya ada pengajaran la untuk kitorang...ari tu dia cerita pasal buat benda baik dan beristiqomah dalam melakukan amal2 ibadah ni....

kita ni kadang2 iman selalu turun naik kan...tak tetap..ada masa kita akan buat banyak sangat amal satu hari...ada masa satu hari tu kita tak buat apa2 amal pun...aku selalu jugakla macam ni...kita semua mesti tak suka bila jadi macam ni kan...kalau boleh nak selalu buat amal dan setiap hari makin banyak amal yang kita buat....tapi tulah..

apapun kita cubalah beristiqomah...maksudnya biar setiap hari kita sentiasa melakukan amal ibadah...sikit pun takpe yang penting buat...contohnya macam baca Al-Quran. setiap hari mesti baca. wajib!!..sikit pun takpe..contoh setengah atau satu mukasurat sehari..tu pun dah ok. yang penting buat. kalau kita nak bersedekah pulak...takkan la hari2 kita nak sedekah seribu kan...mustahil la...kalau gitu setiap hari kita sedekah seringgit...seposen pun boleh...asalkan setiap hari...kumpul kumpul kumpul sampai umur kita 50..seposen kita dah jadi banyak..5000 kot...entahlah aku malas kira. tapi macam tula perumpamaan yang aku nak cakap...buat baik ni sikit2 pun takpe...

sir ada bagitau kat kitorang yang nak buat baik ni adalah satu peluang..tak semua orang dapat buat...hanya orang yang nampak peluang tu je dapat buat...contoh yang sir bagi kan...tong sampah terbalik...ramai orang nampak tong tu terbalik...tapi tak semua orang nak p angkat tong tu and tolong sapu sampah yang terabur tu...benda ni nampak macam remeh kan...tong sampah je pun...tapi bila kita dah sapu tu..kita sebenarnya dah memudahkan ramai orang tau....aku insaf jugak la bila sir cerita macam ni...sebab aku pun kalau nampak tong sampah terbalik selalu buat tak tau je...sebab malas...selalu rasa macam nanti ada la orang lain yang kemas....padahal that is my opportunity to do good deeds...hrrmmmm...

jadi sama2 lah kita buat baik...tak kisahlah apa bentuk kebaikan pun...sekarang ni pun ramai yang buat macam2 amal baik....aku baru baca kat fb pasal customer bayar lebih kat satu cafe ni...ada 2 customer datang order kopi 5..amik 2...bayar untuk 5 kopi...3 kopi yang tak amik tu dorang panggil pending coffee..mana2 orang yang tak mampu atau tak makan lagi hari tu akan datang kedai tu dan tanya ada pending coffee tak, so org2 ni akan dapat minum or makan untuk hari tu....masa aku baca ni kat fb aku rasa baiknyaa orang yang ada buat macam ni....bagus sangat...tulah kalau nak buat kebaikan macam2 cara sebenarnya....



pernah dengar pasal geng "kindness"...wujud kat kL, tapi sekarang dah banyak kot ada kat tempat lain...dorang akan buat charity dengan mcm 2cara...antaranya bagi selipar free kat masjid...derma seringgit kat sapa2 dan di mana2...dorang akan tampal seringgit tu kat dinding ka...sambil tulis sapa nampak duit ni sila ambil ini duit awak...bagi kupon kereta free kat kereta yang takda kupon parking, bagi makan kat homeless....macam2 lagilah....orang2 yang join geng kindness ni semua jenis suka buat aktiviti volunteerism and charity....

harapnya kita semua dapat jadi seperti orang2 yang selalu buat baik ni....In Shaa Allah...

sir yang ngajar aku service ni nama dia Haji Mohamad Zainol...sangat baikk...semoga Allah merahmati beliau dan ahli keluarganya...Aminn...jugak untuk semua guru2 yang pernah mengajar aku pendidikan dan erti kehidupan...semoga mereka semua diirahmati Allah...Aminn...begitu juga untuk mak ayah dan umiku....Aminn...

Salam...